Autor: Świat Eventów
Kategoria: Design

Jak wyróżnić stoisko targowe

Jak wyróżnić stoisko targowe

Targi kilkadziesiąt lat temu były miejscem służącym głównie do nawiązywania relacji handlowych. Najważniejszym ich elementem była informacja skierowana do uczestników targów i przekazywana za pomocą różnych drobiazgów. Ale dziś atrakcyjne materiały reklamowe i gadżety firmowe już nie wystarczą. Zwiedzający otoczony jest tak wieloma bodźcami, że przykucie jego uwagi, zachęcenie go do zatrzymania się przy danym stoisku i zainteresowanie ofertą firmową jest nie lada wyzwaniem.

Jak podaje „Exhibitor Magazine”, 84% zwiedzających rekomenduje dalej firmy lub produkty prezentowane na targach, szczególnie dzieje się tak w sektorze medycznym, nowych technologii i retail. Dlatego też celem obecności na tego typu wydarzeniach nie powinno być tylko pozyskanie nowych leadów, ale również takie aspekty, jak budowanie określonego wizerunku, wrażenia, zaangażowania zwiedzającego i nawiązanie z nim dobrej relacji. W trakcie tworzenia strategii targowej warto przemyśleć swoją obecność ze stoiskiem pod kątem wielu elementów, takich jak:

  • oryginalna prezentacja produktu i właściwe wyeksponowanie go;
  • atrakcje dla zwiedzających;
  • bonusy i oferty specjalne;
  • standardy client service;
  • a także design i technologia.

 DESIGN STOISKA

Ekspozycja targowa powinna wyróżniać się swoim designem. To pierwszy element, na który zwracają uwagę zwiedzający. Kubatura stoiska dziś już nie ogranicza się do klasycznego prostokątnego boksu, ale przybiera coraz bardziej kreatywne formy.

„Obraz jest wart tysiąca słów”, dlatego aspekt wizualny jest jak wizytówka firmy, prezentuje zestaw skojarzeń, cech i wartości, z którymi się ona utożsamia. W ten sposób buduje się określony wizerunek i tworzy spójny komunikat.

Zrzut ekranu 2016-06-29 o 13.46.08

Zagraniczni wystawcy na największych światowych targach wprost prześcigają się w stosowaniu nowatorskich rozwiązań. Dozwolone jest dosłownie wszystko. Budowane są specjalne kontenery portowe,powstają wydruki wielkoformatowe, na stoiskach wykorzystuje się tekturę, pudełka kartonowe, tkaniny, bryły dające efekt 3D, roślinność czy ekrany o nietypowych kształtach. Nie może zabraknąć również przemyślanego oświetlenia, które tworzy klimat zaprojektowanej ekspozycji. Zasada jest jedna – zrobić i mieć coś, czego nie ma konkurencja.

       1   P2   P4

TECHNOLOGIA

Wykorzystanie nowych technologii na stoisku targowym jest kolejnym elementem, który przyciąga zwiedzających. Ich wykorzystanie spełnia dwie podstawowe funkcje.

  1. WSPARCIE SPRZEDAŻY I MARKETINGU

Technologia przede wszystkim usprawnia pracę działu sprzedaży. Dzięki niej łatwiej można zarządzać danymi osób odwiedzających stoisko (leadami). Pomaga również w zbieraniu opinii o produktach i usługach, co ma bezpośredni wpływ na ofertę. Klasyczne pozyskiwanie wizytówek i ręczne przepisywanie kontaktów do komputera zastępowane jest poprzez mobilny mechanizm. Każdy z uczestników otrzymuje od organizatora targów spersonalizowany identyfikator, na którym zapisane są szczegółowe służbowe dane zwiedzającego. Wystawca za pomocą skanera skanuje kod, a następnie dane uczestnika trafiają do elektronicznej bazy. Akceptując regulamin targowy, każdy wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych, dzięki czemu cały proces jest w pełni automatyczny, szybki i zgodny z prawem.

Jeżeli organizator targów nie przewidział takiego rozwiązania, alternatywą są aplikacje na telefony i tablety, gdzie zapisywane są dane uczestnika w elektronicznej bazie wystawcy. Oferta gotowych aplikacji jest dość bogata, ale można pomyśleć także o stworzeniu własnej, która będzie maksymalnie dostosowana do np. posiadanego już systemu CRM. Warte uwagi są również proste aplikacje, takie jak Cam Card, które skanują wizytówkę zwiedzającego i zapisują jego dane w chmurze, do której masz dostęp w każdym momencie.

Doskonałym źródłem informacji na temat postrzegania firmy, jej rozpoznawalności czy doświadczeń klientów z produktem są dedykowane aplikacje ankietowe. W połączeniu z atrakcyjnymi nagrodami będzie to forma dodatkowej zachęty do kontaktu z marką dla zwiedzających.

Ankiety powinny być dostępne w formie interaktywnej, najlepiej na dedykowanym ekranie dotykowym, w infokiosku czy tablecie. Jeżeli informacje, które chcesz uzyskać, wymagają od uczestnika większego zaangażowania intelektualnego, warto zadbać o intymność w trakcie wypełniania przez niego ankiety.

  1. PREZENTACJA PRODUKTU

W zależności od branży wielu wystawców decyduje się na używanie nowych technologii w celu zaprezentowania produktu lub oferty w sposób, który na długo zapadnie w pamięci zwiedzającego. Za pomocą multimedialnych treści można przekazać esencję wartości firmy. W połączeniu z rozwiązaniem interaktywnym zwiedzający ma szansę samodzielnie docierać do interesujących go treści.

Wybór konkretnego rozwiązania nie jest jednak łatwy, bo na rynku dostępna jest bogata oferta rozwiązań. Do najczęściej używanych należą:

  • Totemy informacyjne i infokioski, które dają możliwość zaprezentowania oferty w atrakcyjny sposób. Taka forma ekspozycji filmów, animacji, galerii zdjęć, folderów reklamowych, instrukcji czy innych materiałów merytorycznych jest także często oszczędnością w stosunku do klasycznej produkcji reklamowych materiałów targowych;
  • Interaktywne ekrany, bary, stoły prezentacyjne,które pozwalają użytkownikowi na samodzielną zmianę treści i obrazów za pomocą gestów. Niezwykle ciekawą i spektakularną formą prezentacji jest dotykowy iGlobe. To interaktywna projekcja na kuli, która pozwala na uzyskanie obrazu 360 stopni. Za pomocą własnych palców u dłoni użytkownicy mogą dowolnie przesuwać lub całkowicie zmieniać obraz z każdej jej strony;
  • Podłoga interaktywna. Choć nie jest to nowa technologia, to nadal jest chętnie używana przez wystawców. O jej atrakcyjności decyduje prezentowany na niej content. Jeżeli masz pomysł na ciekawy materiał graficzny, to warto pokusić się o takie rozwiązanie. Należy jednak pamiętać, aby nie robić nic na siłę, bo można uzyskać efekt odwrotny od zamierzonego. Taka podłoga powinna przyciągać i angażować. Dobrymi rozwiązaniami są interesujące grafiki 3D, nawiązujące do cech produktu, pomysłowa prezentacja wartości firmy czy oryginalny sposób na przedstawienie komunikatów marketingowych. Raczej nie sprawdzą się abstrakcyjne obrazy w formie rozstępujących się liści czy pływających rybek. Być może zwrócą one uwagę zwiedzających, ale nie wniosą żadnych trwałych i wartościowych skojarzeń z firmą;
  • Fogg screen/air screen. Warto sięgnąć po to rozwiązanie, jeśli stoisko nie jest narażone na ciągłe zawirowania powietrza. Jest to ekran mgłowy, który pozwala na projekcję materiału wizualnego na spadającej tafli mgły, dając jednocześnie możliwość swobodnego przejścia przez ścianę obrazu. To rozwiązanie zawsze budzi żywe zainteresowanie i ciekawość.
  • Wystawcy często sięgają również po bardziej zaawansowane technologie, takie jak hologramy, rozszerzoną rzeczywistość czy wirtualną rzeczywistość w formie Oculus Rift 3D.

SPÓJNY KOMUNIKAT

Niezależnie od tego, jak zaprojektowane zostanie stoisko targowe i jaką technologię zastosuje się w trakcie ekspozycji, najważniejsze jest zachowanie spójności prezentowanych atrakcji i aranżacji przestrzeni z tym, co chce zakomunikować firma. Warto pamiętać, że efekt imponującego designu stoiska targowego można łatwo popsuć, stawiając przy im nieprzyjemną hostessę czy znudzonego przedstawiciela firmy – dlatego kolejnym, szalenie ważnym aspektem jest profesjonalna i miła obsługa klienta. A jeśli firma decyduje się na użycie nowych technologii, to powinna dokładnie przemyśleć ich zastosowanie jako nośnika informacji. Osiągnięcie oczekiwanego efektu to połowa sukcesu, bo futurystyczne narzędzia mają tylko wzmacniać przekaz, z jakim firma wychodzi na rynek.

W trakcie tworzenia strategii ekspozycji targowej warto zastosować zasadę „less is more” – dzięki temu bombardowani tysiącem komunikatów zwiedzający będą wybierać i zapamiętywać te najbardziej czytelne i klarowne.

Nina Żukowska

Dyrektor Zarządzająca

Artykuł został napisany dla Magazynu Marketer+

Źródło foto: Exhibitor Magazine



  •  Kopalniana 22B/21
    01-321 Warszawa
  • tel. +48 502 126 386
  •  biuro@swiateventow.com