Autor: Świat Eventów
Kategoria: Technika

Technika eventowa dla początkujących część I

Technika eventowa dla początkujących część I

Organizator wydarzeń powinien być jak Albert Einstein – ciekawy świata. To ciekawość i chęć posiadania wiedzy powoduje, że stajemy się lepszymi pracownikami, ekspertami, ludźmi. O tej ciekawości, chcę dziś powiedzieć w kontekście technicznej wiedzy eventowej.

Spotkałam się już kilkukrotnie z opiniami, że nie ma sensu zgłębiać szczegółów technicznych skoro pracuje się z profesjonalistami, którzy posiadają specjalistyczną wiedzę. Hmmmm… zgodzę się z tym, ale tylko częściowo. Nie chodzi przecież o to, aby uczyć się zaawansowanych szczegółów technicznych (chyba, że daną osobę to naprawdę interesuje), jednak osoba zajmująca się organizacją wydarzeń, powinna znać minimum podstaw. I nie chodzi mi tutaj o rozróżnianie ekranu diodowego od bezszwowego.

W trakcie pierwszego etapu mojego szkolenia z planowania i organizacji wydarzeń, również przybliżam w pewnym zakresie zagadnienia techniki eventowej. Oczywiście jest to kropla w morzu wiedzy technicznej, jednak zawsze stawiam na konkrety. Dlatego uczestnicy mają okazję poznać najważniejsze, praktyczne aspekty dotyczące multimediów, oświetlenia czy nagłośnienia, które pozwolą im poczuć się pewniej przy pierwszej lub kolejnej realizacji.

Jak to zawsze bywa w trakcie szkoleń, pojawiają się tzw. pytania statystyczne, czyli pytania, które najczęściej padają z ust uczestników na dany temat. W kontekście multimediów są to m.in. projektory i o nich dziś słów kilka.

Na co powinniśmy zwracać uwagę przy wyborze projektora?

Na szczęście, firma z którą będziecie współpracować w zakresie multimediów dobierze Wam odpowiedni projektor dopasowany do:

  • wielkości przestrzeni i jej układu,
  • ilości odbiorców,
  • wielkości obrazu jaki będzie wyświetlany,
  • zaplanowanego oświetlenia w danej przestrzeni i efektów specjalnych np.: dymu,
  • odległości z jakiej ma być wyświetlany obraz z projektora.

Wy, jako organizatorzy wydarzeń powinniście zainteresować się kilkoma parametrami, które pozwolą Wam, szczególnie na początku swojej drogi, uniknąć zaskoczenia lub rozczarowania.

 Moc 

Warto zapamiętać, że im wyższa jasność projektora tym lepiej dla prezentowanego obrazu. Im więcej oświetlenia scenograficznego i scenicznego planujecie, tym mocniejszy projektor powinniście zastosować. Jednak jeżeli mamy realizację telewizyjną trzeba uważać, aby obraz nie był przepalony – te kwestie należy ustalić również z realizatorami video.

Do zastosowań eventowych w pomieszczeniach zamkniętych raczej nie używa się słabszych niżeli 6 000 – 8 000 lumenów (sala konferencyjna, klasyczne oświetlenie eventowe, ekran ok 4 – 5 metry w podstawie).

Można to sobie przeliczyć, jako ilość lumenów na m2 – przy standardowych realizacjach eventowych w salach konferencyjnych dobry wskaźnik to 300 – 500 lumenów na m2. Dla przykładu w realizacjach mappingu ilość lumenów na m2 to ok. 100 – 150.

Aby to bardziej zobrazować proponuję trochę matematyki 😉

Załóżmy, że powierzchnia do wyświecenia w sali konferencyjnej to ekran 5 metrów w podstawie na 3 metry wysokości – to daje 15 m2. Projektor o mocy 6 000 lumenów dzielimy na 15 m2 to wychodzi 400 lumenów na m2 co daje dobry wynik (między 300 – 500 m2).

Natomiast jeśli macie powierzchnie mappingu 200 m2 to chcąc uzyskać jasność obrazu o parametrach 150 lumenów na m2 to musicie użyć projektora o mocy 30 000 lumenów (200 m2 x 150 lumenów na m2).

Oczywiście uczulam, że to nie jest standard, bo każda realizacja jest inna, a wybór projektora uzależniony od wyżej wymienionych czynników. Jednak daje to pewien pogląd na kwestie doboru mocy projektora. Nie oznacza to również, że nie pracuje się na projektorach o słabszej mocy, często tak się zdarza w przypadku, kameralnych prezentacji, szkoleń itp.

Rozdzielczość

Starajcie się zwracać szczególną uwagę na rozdzielczość projektora, kiedy pracujecie na sprzęcie typowo konferencyjnym, jakim dysponuje hotel czy inny obiekt. W firmach, które profesjonalnie zajmują się realizacjami multimedialnymi projektory pracują w rozdzielczości full HD (1920 x 1080) lub wyższych np. 4K (4096×2304).

Dlatego pamiętajcie, że w miarę możliwości, warto sprawdzić przed eventem, jak prezentuje się, obraz, który chceci pokazać za pomocą multimediów, aby uniknąć przykrej niespodzianki.

Optyka

Optyka projektora jest niezwykle istotna, szczególnie kiedy chcecie realizować tylną projekcję. Standardowa wykorzystywana optyka mieście się w zakresie 1,4 – 2,5, a przedziały optyki niestandardowej wahają się od 0,8 do 5,0.

Im niższa ogniskowa optyki, tym bliżej ekranu możecie umiejscowić projektor, który świeci szerokim kątem, co jest istotne przy realizacjach w obiektach, które nie dysponujemy dużą ilością miejsca. Analogicznie im wyższa optyka tym dalej możecie odsunąć projektor np. w głąb sali, co pozwoli Wam z daleka wyświetlić pożądaną wielkość obrazu.

I znowu odrobina matematyki.

Jeżeli Wasz ekran ma 5 metrów w podstawie, a optyka projektora to 1,5 to należy odsunąć projektor od ekranu na 7,5 metra (5 m x 1,5). Oczywiście pamiętajcie, że należy uwzględnić również głębokość projektora i przestrzeń wokół niego, aby np. dostawiony do ściany się nie zagrzał.

Chciałabym Wam zwrócić jeszcze uwagę na matrycę projektora. Profesjonalny sprzęt oparty jest o technologię DLP, jednak nadal w użyciu możecie spotkać projektory LCD.

Na zakończenie dwa pojęcia: blendowanie i stakowanie.

Blendowanie polega na łączeniu obrazów z kilku projektorów tworząc jedną całość. Ten zabieg stosuje się przy dużych powierzchniach, aby np. nie tracić na jakości, albo gdy mamy nietypową powierzchnię ogromnych rozmiarów. Ilość używanych projektorów jest uzależniona od wielkości obrazu jaki ma być wyświetlany.

Stakowanie natomiast to ustawianie projektorów jeden na drugim. Świecą one ten sam obraz w to samo miejsce, dzięki temu zwiększamy jakość obrazu. Tą metodę stosuje się często wtedy, gdy nie mamy fizycznie miejsca na silniejszy projektor, który jest zdecydowanie większy i używamy dwóch słabszych o mniejszych gabarytach. Można również o tym pomyśleć, gdy projektory są podwieszane, gdyż dwa słabsze mogą ważyć razem mniej niżeli jeden mocniejszy.

Warto, zawsze pytać o aspekty techniczne szczególnie wtedy, kiedy porównujecie oferty cenowe kilku firm. No bo jak wybrać między Porsche a Ferrari nie wiedząc jaka jest między nimi różnica.

Życzę Wam, abyście znaleźli na swojej drodze osobę, która wprowadzi Was w ten techniczny świat i z cierpliwością będzie odpowiadać na wszystkie Wasze pytania. Ja kilka lat temu taką spotkałam. Dzięki Nakiel 😉

Nina Żukowska

Dyrektor Zarządzająca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  •  Kopalniana 22B/21
    01-321 Warszawa
  • tel. +48 502 126 386
  •  biuro@swiateventow.com