Autor: Świat Eventów
Kategoria: Design

Design ma znaczenie, czyli o pracy ze scenografem

Design ma znaczenie, czyli o pracy ze scenografem

Rozmawiając na temat designu w eventach z Marcinem, Elą i Zbyszkiem – naszymi trenerami prowadzącymi szkolenie dotyczące scenografii eventowej, przypomniały mi się słowa Paula Randa, który kiedyś powiedział że “Design jest cichym ambasadorem twojej marki”. Ma to odzwierciedlenie nie tylko w tradycyjnych działaniach marketingowych, ale również w tych eventowych, szczególnie w kontekście scenografii.

Wyobraźcie sobie, że idziecie ulicą i mijacie sklepy czy kawiarnie, których dotąd nie znaliście. W większości przypadków poza promocjami, wystrój czy panująca atmosfera, jest tym, co zadecyduje o wejściu do środka i spędzeniu tam czasu. To, jakie będziemy mieli pierwsze ogólne wrażenie, zdecyduje czy będziemy chcieli dalej, w tym miejscu zostać, skorzystać z usług czy produktów i co więcej je polecać.

W trakcie wydarzenia, to ogólne pierwsze wrażenia kreowane jest głównie przez oprawę scenograficzną. Przenosimy uczestnika wydarzenia w świat marki oraz budujemy z nim emocjonalną więź, która w efekcie przekłada się na biznes. Odnosząc się do sytuacji na eventach, w uproszczonej formie wygląda to następująco:

  • Kreujemy przestrzeń, atmosferę, wrażenie zgodnie z komunikacją marki/firmy.
  • Uczestnik reaguje na otaczające go bodźce w sposób zgodny z jego estetyką, odczuciami, przekonaniami czy preferencjami.
  • Emocje jakie uda nam się u niego wywołać, wpływają na odbiór, decyzje i jego zachowanie.
  • Jego wspomnienia natomiast wpływają na działania po evencie.

Największym wyzwaniem dla event managera jest sprostanie wyobrażeniu, które zaczęło się kreować w głowie naszego potencjalnego uczestnika, już w momencie otrzymania zaproszenia lub zobaczenia kampanii reklamowej – to jest pierwszy kontakt z designem eventu, który w sposób podświadomy bardzo wiele mówi uczestnikowi.

Ten właśnie zaprojektowany design, powinien być spójnie prezentowany na wszystkich elementach eventu, w tym scenografii eventowej. Być może wielu z Was, uzna to za oczywistość, jednak spójrzmy prawdzie w oczy, wystarczy przejść się po kilku eventach i nagle okazuje się, że ta oczywistość kompletnie się nie przekłada na realia.

Aby stworzyć odpowiednią kreację wizualną najbezpieczniej jest pracować z profesjonalistami, którzy od tego są, czyli projektantami i producentami scenografii eventowej. Przy małych wydarzeniach można pokusić się, aby samemu zaprojektować design eventu , ale do tego musimy znać podstawy tej sztuki, jeśli chcemy uzyskać pożądany efekt.

Scenograf czasem jest mylony z wizjonerem, który stworzy cały koncept za event managera. Niekiedy tak się dzieje w sposób naturalny na fali kreatywnej euforii czy wspólnej burzy mózgów, jednak nie możemy przyjmować tego jako regułę. Event manager powinien zawsze pamiętać o stworzenie odpowiedniego briefu, który będzie drogowskazem dla scenografa w przygotowaniu oferty. Podczas szkoleń spotykam się z różnymi pytaniami odnośnie takiej współpracy, dlatego poniżej przedstawiam kilka z nich.

CZY WARTO POKAZYWAĆ KEY VISUAL?

Projektant jest jak studnia bez dna, w której wirują setki myśli, inspiracji, haseł, obrazów, brył, dlatego każdy materiał wizualny ukazujący kierunek myślenia, estetykę, formę, charakter czy styl ułatwia spotkanie wizji projektanta z wizją klienta. Więc jeśli dysponujecie projektem key visual, projektem kampanii, folderu firmowego lub ulotki, czy elementów charakterystycznych dla firmy wyślijcie je do projektanta scenografii. Być może zainspiruje go kolor cegły na ścianie w pomieszczeniu, w którym toczy się historia reklamy firmy czy produktu.

CZY MOGĘ WYSŁAĆ ZDJĘCIA LUB VIDEO INSPIRACYJNE?

Pokazywanie materiałów referencyjnych stanowi dobry punkt odniesienia dla projektanta, ale również pozwala mu na natychmiastową korekcję oczekiwań klienta. Może się okazać, że przedstawione inspiracje świetnie wyglądają w zaprezentowanym projekcie ale zupełnie nie sprawdzą się w obecnym, a wręcz mogą mu zaszkodzić.

Nie obawiajmy się prezentować inspiracji, osoba profesjonalnie projektująca scenografię nie będzie przekładać jej w wersji 1:1. To ma na celu pokazać, w jaki sposób Ty lub Twój klient postrzegacie dany temat. Pamiętaj, że duży ładny bukiet kwiatów w Twojej głowie, będzie wyglądał inaczej niżeli w głowie Twojego klienta czy podwykonawcy. Im więcej jasnych sygnałów wyślemy, tym szybciej osoba, którą zaprosicie do współpracy dojdzie do oczekiwanej przez Was wizji.

CZY POWINNAM PRZEKAZAĆ SZCZEGÓŁOWĄ CHARAKTERYSTYKĘ GRUPY DOCELOWEJ?

Tutaj myślę, że zależy to od projektanta, moje osobiste odczucie jest takie, że powinno się przekazać informacje charakterystyczne takie jak;

  • wiek,
  • płeć,
  • miejsce zamieszkania,
  • zawód,
  • branża,
  • styl życia
  • status społeczny
  • marki jakimi się otaczają
  • i jeszcze kilka innych

Posiadając taki obraz uczestnika, można dopasować go do modelowych grup docelowych określających ich podejście i zachowanie, tym samym przewidzieć ich reakcje i oczekiwania. W trakcie zagranicznych wydarzeń spotkacie tzw. tajemniczych evenowych obserwatorów, którzy badają reakcję gości na poszczególne bodźce eventowy – ale to temat na osoby post.

Nasze trenerskie trio scenograficzne, zwróciło mi jednak uwagę na fakt, iż czasem zbyt szczegółowy opis grupy docelowej może projektantowi zawęzić obraz myślowy, wiec warto ustalić te preferencje indywidualnie.

CZY KEY MESSAGE SA ISTOTNE DLA SCENOGRAFA?

Od zawsze powtarzam, że key message, czyli kluczowe przesłania, hasła związane z firmą czy marką to eventowe must have – to komunikat z jakim powinien wyjść uczestnik wydarzenia w swojej podświadomości i świadomości. A w związku z tym, że 70% receptorów sensorycznych jest w oczach, ten komunikat również powinien mieć swoje odzwierciedlenie w formie wizualnej. Scenograf projektując w głowie oprawę wizualną musi wiedzieć, co tak naprawdę ona ma komunikować.

 CZY MUSZĘ WSKAZAĆ DOKŁADNE MIEJSCE EVENTU, CZY WYSTARCZY OKREŚLIĆ JEGO TYP?

Warto, już na początkowym etapie określić preferowane miejsce na event, pod które kreuje się scenografię. Istnieje wtedy możliwość wykorzystania w pełni potencjału danego miejsca i stworzenia lepszej dramaturgii scenograficznej. Oczywiście tworzy się też tzw. scenografie uniwersalne np. wiemy, że event będzie w hotelu, a sale hotelowe mają podobną architekturę, pod którą projektuje się ogólne założenia scenograficzne. Idealnie jest, kiedy rekomendujecie dwa lub trzy miejsca i pod każde stworzycie indywidualny projekt wykorzystujący dobrodziejstwa architektoniczne miejsca.

Informacji, które należy zawrzeć w briefie scenograficznym jest znacznie więcej, o czym będziemy jeszcze pisać. Jeśli natomiast macie ochotę zgłębić ten temat bardziej szczegółowo to już 15 marca opowiedzą o tym Ela, Marcin i Zbyszek w trakcie szkolenia Event Design – scenografia eventowa. Serdecznie Was na nie zapraszam, bo to mix wiedzy, kreatywności i inspiracji i na pewno wyjdziecie z użytecznymi informacjami. Mi wystarczyło kilka godzin z nimi i już mam głowę pełną pomysłów 🙂

Na temat kreowanie wrażenia eventowego możecie również poczytać w naszym poście dotyczących budowania scenariusza eventowego „Let the show begin”

Nina Żukowska

Dyrektor Zarządzająca

 

 

 



  •  Kopalniana 22B/21
    01-321 Warszawa
  • tel. +48 502 126 386
  •  biuro@swiateventow.com